neděle 31. ledna 2021

Hold prasečímu boku

 Tu sklížila se víčka zvěří,

tu zastavil se v žilách tok,

tu padla svině do zákeří,

když rytmus pozbyl vetchý krok.

Tu hlína dme se kolem skrání,

tu štětiny se pouští v let

a žoužel pasoucí se sáním

touží též se rozletět!

Tam, kde dříme mastná skvrna

a bělají se holé kosti,

vsévá pak býlí svá zrna

v památku pomíjivosti.

Tak vždy Matka činí dceři,

stejně jako vítr vane,

však mezi mlázím, mezi keři

událo se nevídané!

Svině rozhodla se vzepřít

přirozenu, dělat divy,

byla první mezi vepři,

kdo ošálil vnější vlivy!

Nalezl jsem její záda 

zkroucená a zkrabacená,

snad kůru zpodobniti ráda

zamýšlela múza němá.

Nedalo se slovy popsat,

jaké pojaly mne stavy,

že vidím svini a ne borku,

až ruce vtloukly mi do hlavy!

Štětina ta jedna zbylá

svědčila mi k hrůzné pravdě.

Snad mávla proutkem lesní víla?

Náhle vzal bych lahví zavděk!

Jak dokázala prostá svině

vtělit svůj bok do kamene?

Tu klaním se jí na mýtině,

až krev mi proudí do temene!

Kroutím hlavou ještě v chodbě

a kroutím jí i ze sna mdlého,

kroutě chodím po hřbitově,

by svíralo mne cosi zlého.

Již nikdy klidu nenaleznu,

nespatřím ni celost ducha,

v nevědomí těžce reznu 

z neznalosti jest porucha!

Návrat do těch končin divých,

stejně za dne jako v noci,

v troskách končí přetísnivých,

neb zůstanu bez pomoci:

Bok již dávno v místech není,

lítá zvěř už kdesi v hloubi

sivých smrčin vztekle cení

rozlámané chtivé zuby!




Žádné komentáře:

Okomentovat